Archív
IMRO WEINER-KRÁĽ (1901 - 1978)
30.04. - 14.06.2008
.
Vznik a vývin moderny slovenského výtvarného umenia je neodmysliteľný bez vzťahu a nadväznosti s európskymi avantgardami, ktoré vplývali na tvorbu viacerých výtvarných osobností na Slovensku, jedným z nich bol prirodzene Imro Weiner-Kráľ. V Galérii Z sa uskutočňuje výstava jeho maliarskych diel, ktoré vznikli počas umelcovho pobytu vo Francúzsku, na Slovensku sú vystavené po prvý raz.
Touto jedinečnou a ojedinelou výstavou výberu prác z rokov 1934 až 1972 si zároveň pripomíname, že od úmrtia Imra Weinera-Kráľa tento rok uplynulo už tridsať rokov.
Tvorba Imra Weinera-Kráľa patrí do mladšej vrstvy zakladateľskej generácie slovenského výtvarného umenia. Počas celého umeleckého vývinu bola poznamenaná úsilím spojiť lásku k Francúzsku s láskou k rodnému Slovensku. Zomknúť dva nezlučiteľné a nespojiteľné svety - francúzsku kultúru a slovenskú tradíciu. Chcel nájsť vzťah medzi snom a skutočnosťou, spomienkou a realitou, prírodou a človekom, spoločnosťou a národom.
Rád vyjadroval vzťah medzi reálnom a ireálnom, zobrazoval príbehy odzrkadľujúce minulosť a súčasnosť, spojenia lásky a rozchodu. Jeho diela sú poznamenané inšpiráciami niektorých princípov surrealizmu. Osobitou modifikáciou maliarskeho prejavu prelínal rozličné perspektívy obrazového priestoru, časové roviny, zažité skúsenosti i snové predstavy. V rokoch svojho parížskeho pôsobenia (1939 - 1950) si vytvoril model asociatívne viazanej reality, v ktorej využíval simultaneitu pohľadov do krajiny, na človeka a veci vôkol neho. Zdôraznil ním nový princíp videnia skutočnosti, ktorý sa opakuje aj v ďalšom umelcovom výtvarnom myslení. Na výstave prezentujeme diela, ktoré vznikli v jeho parížskom ateliéri nielen v období 1939 – 1950, ale aj počas neskorších návratov a pobytov vo Francúzsku. Zachytával v nich francúzsku krajinu, ľudí, no najmä snívajúce či zamyslené ženy. Najčastejšie sa objavuje krásna príroda z Bretónska, katedrály v Rouene a v Chartres, malebné stráne z Ile de France, ako aj okolie dedinky Maurecourt vzdialenej niekoľko kilometrov od Paríža.
Ani v prácach z neskoršieho obdobia svojej tvorby, keď sa vracal k obľúbeným motívom a námetom, maliarsky rukopis Weinera - Kráľa nestrácal na výrazovej sile. Typická weinerovská láska k svetu v kombinácii s modernými prvkami a starými drevenicami pod Manínom bola vždy podfarbená neutíchajúcim intelektuálnym humorom.
Dagmar Srnenská
.