Archív
ALOJZ KLIMO
08.10. - 08.11.2009
.
Alojz KLIMO
Patrí k najvýznamnejším osobnostiam pobojnového umenia na Slovensku – patrí k línii ktorá rozvíjala jazyk geometrie. Narodil sa roku 1922 v Piešťanoch – zomrel roku 2000 v Bratislave. V rokoch 1941-45 študoval na SVŠT na Oddelení kreslenia a maľovania v Bratislave /prof. M. Schurmann, G. Mallý/. V rokoch 1945-48 v štúdiách pokračoval na UMPRUM v Prahe /prof. J. Bauch, A. Pelc/. Venoval sa maľbe, grafike krese, ilustrácii kníh pre deti a monumentálnej tvorbe. Za ilustrátorskú tvorbu získal mnohé ceny a vaznamenania – Cenu Fraňa Kráľa, diplom H. Ch. Andersena, cenu vydavateľstva Mladé letá, Najkrajšiu knihu roka atd.
Hlavnou doménou Klimovej tvorby však bola maľba. Ešte počas pražských štúdií mu učaroval skladobný rytmus mestskej architektúry, pohľady na strechy a komíny – mesto ako historický i súčasný organizmus. Tu dostalo jeho tvorivé zaujatie prvé impulzy, ktoré stáli na začiatku jeho smelej a u nás novej koncepcie tvorby orientovanej na geometriu. Nebola to cesta ľahká. Pozícia umelcov, ktorí ich vo svojej tvorbe presadzovali bola zložitá. Ak tu existovalo nepochopenie pre vtedy k nám prenikajúce abstraktné umenie, tak nevôľa voči geometrii bola ešte výraznejšia. Alojz Klimo išiel veľmi vytrvalo svojou cestou. Pomerne rýchlo prešiel od štylizovaných geometrizujúcich motívov mesta k artikulácii čistej geometrickej formy. Vo svojej tvorbe organicky spojil racionálnu formu s emotívnou kocepciou farebnej zložky. Jednoduchý tvar štvorca je forma, ktorá mu učarovala – stala sa základom jeho tvorby a premieta sa v nej rôznych podobách. Vykryštalizovala v téme „Križovatky“, ktoré sa stali akousi ikonou nielen Klimovej tvorby, ale slovenskej geometrie vôbec. Všetko jeho maliarske hľadanie sa odohráva na ploche štvorca rozdeleného uhlopriečkami na rovnaké polia.. Polia zväčšuje, zmenšuje, násobí variuje a hlavne pracuje s farbou. Farebná stavba na jednoduchom základe vyniká svojou monumentalitou a silnými emóciami. Aj v neskorších tematických okruhoch, napr. štvorce, okná, brány či plochy sleduje rovnaké princípy a rozvíja polaritu konštruktívneho tvaru a expresvity farby. V záverečnom období tvorby dospel k syntéze, ktorá znamená koncentráciu čistých farebných polí a redukciu geometrickej osnovy na minim.
Súčasná výstava v Galérii „Z“ prezentuje diela zo súkromných zbierok, ktoré reprezentujú na formátovo komorných dielach jednotlivé fázy rozvoja jedinečnej tvorby Alojza Klimu.
Eva Trojanová
.