Archív
MEANDRE SLOVENSKEJ ASAMBLÁŽE - Dokopydanie
13.09. - 21.10.2018
.
Meandre slovenskej asambláže - Dokopydanie
Výstava je prvým pokusom načrtnúť fenomén tejto výtvarnej techniky na Slovensku, keďže jej dejiny u nás dosiaľ nikdy nik nespracoval, ani sa nik jej problematike zatiaľ systematicky nevenoval. Asambláž (z francúzskeho spájanie, priraďovanie,skladanie,zostavovanie, zhromažďovanie) je dielo vytvorené začlenením trojrozmerného prvku do kompozície. Hoci práce zložené z viacerých materiálov sú spoločné mnohým kultúram, názov asambláž sa vzťahuje na konkrétny žáner, ktorý sa vyvinul z intelektuálnych a umeleckých hnutí začiatku XX. storočia. Jedným z raných príkladov je Picassovo "Zátišie s rákosovou stoličkou (1911-12), kde vlepil do obrazu kus voskovaného plátna s imitáciou dezénu trstinového pletiva a orámoval ho špagátom. Vladimír Tatlin tvoril konštruktivistické kontrareliéfy, Kurt Schwitters dadaistické merzbilder, Marcel Duchamp povýšil na umenie "ready-made" - vec dennej potreby priradením nadpisu, Alexander Calder v 20. rokoch skladá trojrozmerné objekty z kovových úlomkov, nájdených predmetov a drôtu. Termín asambláž zaviedol začiatkom 50. rokov Jean Dubuffet, kedy prišiel so sériou koláží z motýlích krídiel pomenovaných "Assemblages d´empreintes" (Zoskupenia otlačkov).
Cieľom výstavy v Galérii Z je postihnúť na ukážke štyridsiatky výtvarníkov vývin na Slovensku od šesťdesiatych rokov, kedy sa formovala pod vplyvom Combine Painting a Nouveau Réalisme v diele Jozefa Jankoviča, Jaroslava Kočiša, Miry Haberernovej Stana Filka, či Ivana Štěpána cez hravosť Karola Barona a Vladimíra Popoviča, posuvné metre Viktora Hulíka až po neodadaistický poetizmus Miloša Koptáka, technicizmus Ašota Haasa, reinterpretácie Erika Bindera súčasnosti. Zámerom je nielen ukázať prierez prístupov a tendencií, ale priblížiť okrem klasickej asambláže, pri ktorej sú na ploche obrazu rozličnými technologickými postupmi - lisovaním, viazaním, zváraním, nitovaním - upevnené ďalšie predmety alebo ich časti, aj akumulácie - zoskupenie rovnakých úžitkových predmetov, čím nadobúdajú novú estetickú kvalitu, či asambláž ďalej rozvíjajúce objekty.
Všetky práce pochádzajú zo súkromných zbierok a majetku autorov.
Miro Procházka
Výstavu z verejných zdrojov podpori Fond na podporu umenia.
.
viac informácií »