« zoznam

Archív


Mesiac fotografie 2019
31.10. - 30.11.2019

.

Cena Leica Oskar Barnack 2018

12 finalistov renomovanej fotografickej súťaže

 

Leica Camera AG predstavuje fotografické série dvanástich finalistov renomovanej Ceny Leica Oskar Barnack (LOBA) 2018. Medzinárodná fotografická súťaž, ktorej korene siahajú až do roku 1979, je rozdelená do dvoch kategórií: Cena Leica Oskar Barnack a Cena nováčikov Leica Oskar Barnack. Do LOBA 2018 sa prihlásilo okolo päťtisíc fotografov zo stodesiatich krajín sveta. Do súťaže mohli zaslať príspevky pozostávajúce z desiatich až dvanástich snímok zachytávajúcich vnímavým, tvorivým a novátorským spôsobom vzťahy medzi ľudstvom a životným prostredím. Keďže sa celková suma odmien pohybuje vo výške okolo 80 000 eur, patrí LOBA medzi najvyššie dotované súťaže v oblasti fotografie. Výherca hlavnej kategórie získava 25 000 eur ako aj fotografické príslušenstvo od Leica M-System (fotoaparát a objektívy) v hodnote 10 000 eur. Výherca Ceny nováčikov Leica Oskar Barnack získava 10 000 eur a fotoaparát Leica Rangefinder s príslušenstvom. Okrem oboch hlavných kategórií sú fotografické práce desiatich finalistov ocenené finančnou odmenou v hodnote 2 500 eur pre každého. Viac informácií o súťaži nájdete na stránke: www.leica-oskar-barnack-award.com

 

Ernesto Benavides, Peru: Bagroviská: Každý rok zmizne v Peru zo zemského povrchu niekoľko hektárov lesov kvôli ilegálnej ťažbe zlata. Portfólio leteckých snímok Ernesta Benavidesa nazvané „Bagroviská“ pôsobivo ilustruje toto bezohľadné zneužívanie prírodných zdrojov. 

Vanja Bućan, Slovinsko: Dôsledky pravdy a podvodu: Vo svojom portfóliu nazvanom „Dôsledky pravdy a podvodu“ sa Vanja Bućan znepokojuje nad ambivalentným vzťahom medzi ľudstvom a svetom prírody, ktorý je, ako sama hovorí, charakterizovaný dominanciou, zneužívaním a idealizáciou. Prostredníctvom svojich portrétov a zátiší sa Bućan snaží vytvoriť viacvrstvovú a dekonštruovanú víziu prírody. 

Turi (Salvatore) Calafato, Taliansko: Amuninni ’u mari (Poďme k moru): Počas leta žijú Sicílčania na plážach. Prostredníctvom snímok zo série „Amuninni ’u mari“ (Poďme k moru) dokumentuje Turi Calafato zhon, ktorý v tomto období na plážach nastane, a sleduje  obyvateľov počas vykonávania ich každodenných aktivít. 

Daniel Chatard, Nemecko: Niemandsland (Zem nikoho): Portfólio s názvom „Zem nikoho“ Daniela Chatarda dokumentuje napätú konfliktnú situáciu, ktorá nastala medzi zástupcami priemyslu a environmentálnymi aktivistami v rýnskom regióne známom ťažbou uhlia. 

Stephen Dock, Francúzsko: Architektúra násilia: Strach z mieru a dozvuky vojny v konkrétnej krajine – práve to fascinovalo Stephena Docka na Írsku a práve to ho inšpirovalo k vytvoreniu projektu „Architektúra strachu“. 

Mary Gelman, Rusko: Svetlana: V extrémne osobných projektoch, akým je aj „Svetlana“, sa Mary Gelman špecializuje na gendrovú identitu, sexualitu, násilie a diskrimináciu. 

Samuel Gratacap, Francúzsko: Prítomnosť: Práce Samuela Gratacapa sa pohybujú na pomedzí novinovej fotografie a vizuálneho umenia. Gratacap dokumentuje od roku 2007 životy utečencov a migrantov prekračujúcich Stredozemné more. Vo svojom portfóliu „Prítomnosť“ prvýkrát kombinuje snímky z oboch strán Stredozemného mora – objavujú sa v ňom fotografie z Talianska, Tunisu aj Líbye.   

Stéphane Lavoué, Francúzsko: Na kraji sveta: V sérií „Na kraji sveta“ rozpráva Lavoué príbeh rybolovu z pohľadu tých, čo ostávajú na súši – žien z konzervární a robotníkov vyrábajúcich tony ľadu, vďaka ktorým si ulovené ryby zachovávajú čerstvosť. 

Max Pinckers, Belgicko: Červený atrament: Pinckers vo svojej práci skúma, do akej miery môže fotografia naozaj zobrazovať realitu. V najnovšom projekte „Červený atrament“, ktorý bol nafotený pod striktnou kontrolou Severnej Kórey, sa doslova hrá s diváckou schopnosťou uvnímať veci naokolo. 

Elsa Stubbé, Belgicko: Les extraterrestres ont mangé mon jardin (Mimozemšťania mi zjedli záhradu): Práce Elsy Stubbé inšpirujú predstavivosť divákov a konfrontujú ich s novými definíciami vlastného vnímania prostredia. Jej súčasný projekt „Mimozemšťania mi zjedli záhradu“ ukazuje surrealistické snímky zo sveta prírody plné skrytej poézie a redefinujúce hranice medzi fotografiou a konceptuálnym umením. 

Christian Werner, Nemecko: Cesta k ruinám: Reportážne práce Christiana Wernera rozprávajú príbehy o tvrdej realite života vo vojnových oblastiach. „Cesta k ruinám“ ukazuje niekoľko zastávok na ceste cez Sýriu Baššára al-Assada po znovuzískaní Aleppa. 

Kechun Zhang, Čína: Medzi horami a vodou: Preferovaným námetom prác Kechuna Zhanga je interakcia medzi ľudstvom a prírodou. V sérii „Medzi horami a vodou“ skúma dva prírodné úkazy výnimočne ovplyvňujúce ľudí v Číne. Prostredníctvom svojich snímok vytvára dokumentárne artefakty, ktoré budia dojem, že majú schopnosť na okamih zastaviť súťaživé tempo našej doby.